* Menu House * House Instrumenten * Kijkwijzer House *

* SAMPLE HOUSE * COMMERCIËLE HOUSE * GABBERHOUSE * HIPHOUSE * TRIBAL HOUSE *


Het duurt even voor house doorbreekt bij het grote publiek. Vanaf het einde van de jaren 1980 scoren verschillende artiesten weliswaar hits, maar pas in de jaren 1990 begint Nederland en de rest van Europa massaal op house te dansen. In deze context kijken we hier naar sample house, commerciële house, gabberhouse, hiphouse en tribal house.

SAMPLE HOUSE
(Engeland)

In Engeland heeft men de house begin jaren 1980 ontdekt. De Engelsen proberen een eigen variant te maken op dit nieuwe geluid. Ze maken geen pure house, maar de invloeden zijn overduidelijk. Men moet het vooral hebben van vele samples, waaronder bewerkte fragmenten van oude platen, films en TV-uitzendingen. Samplehouse is dansmuziek. In de Engelse discotheken begint men te dansen op house muziek gemaakt door M/A/R/R/S, A Guy Called Gerard, 808 State en de E Zee Posse.

Op het Europese vasteland breekt deze sample house snel door wanneer Engelse DJ's als Paul Jay en Crazy Shaun hun muziek beginnen te draaien in vooruitstrevende clubs als de Roxy. Nederlandse DJ's als Eddy De Clerq en Per volgen al snel hun voorbeeld. Houseparties schieten al snel als paddestoelen uit de grond.


COMMERCIËLE HOUSE
(Internationaal)

In de jaren 1990 begint Nederland en de rest van Europa massaal op house te dansen. House wordt big business en veel mensen proberen een graantje van de rage mee te pikken. Grote platenmaatschappijen brengen de ene na de andere commerciële plaat en verzamel-CD uit. DJ's groeien uit tot sterren.

Commerciële house is dansmuziek. Enkele voorbeelden van commerciële artiesten zijn Technotronic, Royal House en D-Shake. Nederland spreekt in de (house)wereld vanaf de jaren '90 een aardig woordje mee. 2 Unlimited verkoopt wereldwijd miljoenen platen. Het toegankelijke geluid van dit beroemde duo wordt Nederlands belangrijkste exportproduct van de jaren '90.

GABBERHOUSE
(Nederland)

Als reactie op de commerciële houserage ontstaat in Nederland een nieuwe house vorm: gabber of hardcore house. Het woord 'gabber' is afgeleid van het Jordaans en betekent vriend, makker of kameraad. Gabberhouse komt voort uit de hardere house en techno zoals die bijvoorbeeld door Joey Beltram, T99 en Jochem Paap wordt gemaakt. In Rotterdam maakt men zelfs muziek die harder en sneller is dan alles wat men tot dan toe gewend is. De snelheid van deze muziek loopt soms op tot 200 BPM. Terwijl de meeste house niet sneller is dan 125 BPM. Voor deze muziek ontstaat een grote groep liefhebbers die men 'gabbers' gaat noemen.

In korte tijd groeit deze gabberbeweging uit tot één van de grootste jongerenculturen van Nederland. Gabbers zijn herkenbaar aan hun merk gebonden trainingspakken, sportschoenen en kaal geschoren hoofd. Men kent eigen danstechnieken, taal en omgangsvormen. Op het hoogtepunt van de gabberbeweging, midden jaren 1990, is er elke week wel ergens een massaal feest (meer dan veertigduizend mensen is geen uitzondering). Gabber-CD's vliegen als warme broodjes over de toonbank. Wat als reactie tegen de commercie is begonnen wordt zelf een commercieel kassucces. Na verloop van tijd neemt de populariteit af. Veel mensen zijn uitgegabberd en zoeken hun heil in de rustiger klinkende techno. De harde kern blijft echter bestaan. Gabberhouse is heftige dansmuziek.

HIPHOUSE
(Internationaal)

House komt voort uit een aantal verschillende muziekvormen en heeft zelf in de loop der jaren ook aan vele invloeden bloot gestaan. Eind jaren 1980 komt de hiphouse erg in trek. Hiphouse is een combinatie van hiphop en house. Er wordt gerapt over houseritmes heen.

TRIBAL HOUSE
(Internationaal)

Een ander voorbeeld van een mix van house en andere muziekvormen is de tribal house. Tribal house komt begin jaren 1990 op en mengt house met Afrikaanse en Zuid-Amerikaanse ritmes. Deze ritmes worden vaak nagebootst met drummachines. De Nederlandse producers Zki en Dobre (The Good Men) scoren begin jaren 1990 een wereldhit met 'Give It Up'. Zij combineren hier house met een opzwepend Braziliaans sambaritme.